WelCoMe tO My BlOg

Light Blue Pointer

Thursday 14 June 2012

LANGKAH DALAM MENGURUSKAN MASA PADA TAHUN PEPERIKSAAN

 PERTAMA -_ - SUBJEK-SUBJEK YANG PERLU DIUTAMAKAN.

Apabila peperiksaan menjelang, jika anda mahu menguruskan masa yang baik, pertama sekali anda perlu tahu apa matlamat anda untuk peperiksaan tersebut. Maksudnya, jika anda ambil 8 subjek, apakah gred yang anda mahu capai?

Setelah anda tahu apa gred yang anda ingin capai, bayangkan, jika anda mengambil peperiksaan tersebut hari ini, apakah gred yang anda akan dapat? Adakah anda akan dapat A jika anda ambil peperiksaan itu hari ini?

Katakan matlamat peperiksaan anda dalam subjek Sains ialah gred A tetapi jika anda ambil peperiksaan itu hari ini, anda mungkin hanya boleh mendapat gred C. Perbezaan antara gred A dan gred C itu boleh memberi gambaran sebanyak mana masa yang anda perlu luangkan untuk subjek Sains ini.

Hari ini, senaraikan semua subjek yang anda ambil dalam peperiksaan yang akan datang ini. Tetapkan matlamat anda tentang gred apa yang anda ingin capai. Kemudian, fikirkan jika anda ambil peperiksaan itu sekarang, apakah gred yang anda akan dapat.

Setelah anda senaraikan semua itu, anda boleh lihat subjek mana yang anda perlu beri lebih perhatian. Lihat pada mana-mana subjek yang mempunyai jarak yang besar. Contohnya, jarak yang paling besar mungkin jika gred matlamat ialah A tetapi gred jika ambil peperiksaan sekarang ialah E. Apabila anda lihat subjek begini, anda perlu luangkan lebih banyak masa pada subjek ini.

Apa yang dimaksudkan anda perlu luangkan lebih masa untuk subjek ini? Ia bermaksud, anda jika subjek-subjek lain anda buat ulangkaji 3 jam seminggu, subjek yang anda lemah ini anda perlu luangkan dua kali ganda masa yang anda ada contohnya anda luangkan 6 jam masa mengulangkaji seminggu. Lebih baik lagi, anda tambahkan lagi masa jika anda rasa ia masih tidak mencukupi.

Bukan sahaja masa mengulangkaji, anda perlu banyak gunakan masa semasa berada disekolah untuk bertanya kepada guru anda. Minta guru anda ajar mana-mana bahagian yang anda tidak faham. Jika ada guru lambat masuk ke kelas, luangkan masa itu untuk belajar subjek tadi. Selalunya, anda pasti ada kawan-kawan yang pandai dalam subjek tadi. Anda boleh bertanya kepada kawan-kawan anda juga kerana selalunya, pelajar lebih mudah faham apabila mendengar penerangan kawan-kawan mereka sendiri.

Kesimpulan untuk hari ini, mula fikirkan bagaimana anda boleh luangkan lebih masa untuk subjek yang anda lemah. Anda ada banyak masa sebenarnya tetapi anda mungkin tidak sedar selama ini di mana anda hilang kebanyakan daripada masa anda itu. Masa yang anda banyak hilang selama ini amat berharga kepada anda kerana anda perlu gunakannya untuk subjek-subjek yang anda lemah.

Sekian.
MASA ITU EMAS.

YANG BULAT TIDAK DATANG BERGOLEK, YANG PIPIH TIDAK DATANG MELAYANG.