6 KEADAAN
MENYEBABKAN KEMALANGAN BERLAKU
àPemandu
àJalanraya
àKenderaan
àCuaca
àCahaya
àLalulintas
1. Faktor Pemandu
-keadaan fizikal yang letih, fikiran dan emosi yang tertekan boleh menyebabkan kemalangan.
-Pastikan kesihatan mental dan fizikal baik. Contohnya, pemandu yg letih, mengantuk, marah, bimbang atau cemas tidak sepatutnya memandu.
-Jangan memandu selepas minum minuman keras atau di bawah pengaruh dadah. Dilarang memandu jika mempunyai 80 miligram (mg) alkohol setiap 10 mililiter kandungan dadah.
-Pandai menyesuaikan diri dengan keadaan cuaca atau jalan yang berubah.
-Jangan menggunakan ubat yang tidak mendapat kelulusan doktor, mesti mendapatkan nasihat doktor jika menghadapi masalah kesihatan.
-Gunakan peraturan 2 saat apabila mengekori kenderaan lain.
-Jangan memotong di kawasan larangan. Sentiasalah sabar dan bertimbang rasa.
-Sentiasa patuh kepada tanda / isyarat jalanraya.
-keadaan fizikal yang letih, fikiran dan emosi yang tertekan boleh menyebabkan kemalangan.
-Pastikan kesihatan mental dan fizikal baik. Contohnya, pemandu yg letih, mengantuk, marah, bimbang atau cemas tidak sepatutnya memandu.
-Jangan memandu selepas minum minuman keras atau di bawah pengaruh dadah. Dilarang memandu jika mempunyai 80 miligram (mg) alkohol setiap 10 mililiter kandungan dadah.
-Pandai menyesuaikan diri dengan keadaan cuaca atau jalan yang berubah.
-Jangan menggunakan ubat yang tidak mendapat kelulusan doktor, mesti mendapatkan nasihat doktor jika menghadapi masalah kesihatan.
-Gunakan peraturan 2 saat apabila mengekori kenderaan lain.
-Jangan memotong di kawasan larangan. Sentiasalah sabar dan bertimbang rasa.
-Sentiasa patuh kepada tanda / isyarat jalanraya.
2. Faktor Jalanraya
-Jalan di buat supaya kenderaan dapat bergerak dengan selamat dan selesa, tetapi keadaan jalan tidak terus berkeadaan baik pada setiap masa. Jalan akan rosak akibat kesan daripada hujan, panas, minyak yg tumpah dan sebagainya.
-Kelajuan memandu mesti mengikut keadaan jalan.
-Kurangkan kelajuan semasa hujan dan jalan licin.
-Memandu laju di permukaan jalanraya yang berair menyebabkan kawalan stereng, tayar brek tidak dapat berfungsi dengan sempurna. Proses di mana tayar tidak memcecah permukaan jalanraya disebabkan terdapat lapisan air di bawahnya dikenali dengan ‘ hydro planning’.
-Jalan di buat supaya kenderaan dapat bergerak dengan selamat dan selesa, tetapi keadaan jalan tidak terus berkeadaan baik pada setiap masa. Jalan akan rosak akibat kesan daripada hujan, panas, minyak yg tumpah dan sebagainya.
-Kelajuan memandu mesti mengikut keadaan jalan.
-Kurangkan kelajuan semasa hujan dan jalan licin.
-Memandu laju di permukaan jalanraya yang berair menyebabkan kawalan stereng, tayar brek tidak dapat berfungsi dengan sempurna. Proses di mana tayar tidak memcecah permukaan jalanraya disebabkan terdapat lapisan air di bawahnya dikenali dengan ‘ hydro planning’.
3. Faktor Kenderaan
-Kenderaan adalah kesinambungan kepada pemandu kerana kenderaan yang tidak berfungsi dengan baik boleh menyebabkan kemalangan.
-Brek, lampu, lampu brek dan lampu isyarat (signal) dan hon mesti sentiasa berfungsi dengan baik.
-Tayar dan pengelap cermin hendaklah dipastikan masih baik dan berfungsi.
-Pastikan tali pinggang keledar boleh digunakan dan di pasang semasa memandu.
-Uji brek, lampu isyarat dan kesesuaian diri dengan keadaan kenderaan sebelum memandu.
-Kenderaan adalah kesinambungan kepada pemandu kerana kenderaan yang tidak berfungsi dengan baik boleh menyebabkan kemalangan.
-Brek, lampu, lampu brek dan lampu isyarat (signal) dan hon mesti sentiasa berfungsi dengan baik.
-Tayar dan pengelap cermin hendaklah dipastikan masih baik dan berfungsi.
-Pastikan tali pinggang keledar boleh digunakan dan di pasang semasa memandu.
-Uji brek, lampu isyarat dan kesesuaian diri dengan keadaan kenderaan sebelum memandu.
4. Faktor Cuaca
-Hujan yang lebat dan kabus tebal boleh menyebabkan pandangan menjadi kurang jelas.
-Hujan yang terlalu lebat diikuti dengan angin kencang kadang kala menghalang pemandu untuk terus memandu.
-Cermin kereta menjadi kurang jelas untuk pemandu melihat keluar.
-Jalan akan menjadi licin.
-Hujan yang lebat dan kabus tebal boleh menyebabkan pandangan menjadi kurang jelas.
-Hujan yang terlalu lebat diikuti dengan angin kencang kadang kala menghalang pemandu untuk terus memandu.
-Cermin kereta menjadi kurang jelas untuk pemandu melihat keluar.
-Jalan akan menjadi licin.
5. Faktor Cahaya
-Halangan yg mungkin terdapat sama ada cahaya berlebihan atau tidak mencukupi seperti pemandu menghadap matahari, silauan embun pagi, cahaya lampu dari arah hadapan.
-Mata akan kembali pulih seperti biasa dari silauan dalam masa 7 saat dan jika pemandu memandu dengan kelajuan 70 km sejam jarak kereta tersebut akan bergerak ialah sejauh 140 meter. Oleh itu sesuaikan kadar kelajuan apabila menghadapi keadaan tersebut.
-Halangan yg mungkin terdapat sama ada cahaya berlebihan atau tidak mencukupi seperti pemandu menghadap matahari, silauan embun pagi, cahaya lampu dari arah hadapan.
-Mata akan kembali pulih seperti biasa dari silauan dalam masa 7 saat dan jika pemandu memandu dengan kelajuan 70 km sejam jarak kereta tersebut akan bergerak ialah sejauh 140 meter. Oleh itu sesuaikan kadar kelajuan apabila menghadapi keadaan tersebut.
6. Faktor Lalulintas
-Keadaan kesesakan lalulintas boleh menyebabkan kemalangan. Kekerapan kemalangan biasanya berlaku pada waktu sibuk / puncak seperti :-
Waktu pagi – ( 7.00 pagi – 8.00 pagi )
Waktu tengahari – (12.00 t/hari – 1.00 t/hari )
Waktu petang – (4.00 petang – 5.00 petang )
-Faktor tempat seperti kawasan berhampiran pusat membeli belah, kawasan kilang, kawasan sekolah, kawasan komplek sukan dan lain-lain boleh juga memungkin kemalangan berlaku.
Kesimpulannya,
enam keadaan halangan tersebut boleh diatasi atau dihadapi jika pemandu-pemandu
memiliki ciri-ciri sebagai seorang pemandu yang
berhemah.
BERHATI-HATI DI JALAN RAYA