WelCoMe tO My BlOg

Light Blue Pointer

Friday 15 March 2013

Kebaikan Air Suam

Air suam /air putih / air kosong / air mineral merupakan air yang sangat penting untuk tubuh badan kita. Antara kebaikannya ialah:
-Air suam dapat meningkatkan energi kita apabila keletihan semasa membuat sesuatu aktiviti. Jadi air putih merupakan minuman yang murah dan menyihatkan bagi tubuh badan kita.

-Air suam akan membantu membuang racun-racun yang ada dalam tubuh kita melalui saluran air kencing. Oleh itu, kita digalakkan minum air suam 2-3 liter sehari untuk kesihatan kita.

-Air suam juga bermanfaat untuk menjaga berat badan.Hal ini kerana air suam mampu menahan nafsu makan kita yang berlebihan daripada makanan.

-Air suam juga mampu membuatkan kulit kita lebih kelihatan segar setiap hari. Serta dapat  terhindar dari kulit kusam. Hal ini kerana air tersebut akan membantu memperbaiki sel-sel kulit yang rosak. Kulit itu terdiri dari 70% kandungan air, dan apabila kita tidak cukup banyak mengkonsumsi air, kita akan dapat terkena masalah kulit seperti berjerawat, dan kulit kering. 

-Air suam juga sangat baik untuk kesihatan tulang kita. Hal ini kerana, air suam membantu untuk membina sel-sel tulang kita yang baru.

-Air suam juga turut membantu proses pencernaan makanan yang kita makan dengan baik.

-Air suam juga sangat membantu dalam mencegah sembelit yang sering dialami oleh setiap orang dalam membuang air besar. Jadi, banyaklah minum air suam agar masalah sembelit tidak akan mudah terjadi pada diri kita.

-Air suam juga diyakini dapat menyembuhkan penyakit jantung. Bahkan pada saat ini juga sudah banyak perubatan altenatif yang memanfaatkan penggunaan air suam/air kosong.

-Air suam juga sangat efektif untuk mengubati penyakit lumpuh. Hal ini kerana, air suam dapat membantu memperkuatkan kembali otot-otot dan ligamen serta melancarkan sistem peredaran darah dan sistem pernafasan.

-Air suam dapat membantu meningkatkan metabolisma pada badan kita. Hal ini dapat membantu kita yang dalam menjalani masa diet. Banyak orang yang berpendapat, banyak minum air suam akan meredamkan lapar lebih sedikit.

-Otak adalah bahagian yang memerlukan kandungan air 75% dan telah menunjukan bahawa orang yang menderita dehidrasi kronis dapat mengalami masalah neurologis. Seluruh sistem saraf adalah serangkaian syaraf yang dilalui air. Kurang minum air suam dapat mengakibatkan penebalan saluran air, penebalan tersebut ditandai dengan tumbuhnya masalah seperti Attention Deficit Disorder, Chronic Fatigue Syndrome, Kecemasan, Depresi dan bahkan gangguan mental degeneratif seperti Alzheimer.

Our body


Jagalah tubuh badan kita. Minum air suam sekurang-kurangnya 8 gelas sehari. Sayangi diri anda. Terima kasih :)
~Sumber dr Internet ~