WelCoMe tO My BlOg

Light Blue Pointer

Tuesday 9 April 2013

Latar belakang Bahasa Malaysia (2)


BAHASA MELAYU KUNO

1. Sekurang-kurangnya terdapat 200-300 bahasa daripada cabang bahasa Melayu kuno di Kepulauan Melayu. Bahasa-bahasa itu adalah pecahan rumpun bahasa Austronesia. Cabang-cabang bahasa Austronesia ialah:

a. Nusantara atau keluarga Indonesia. Cabang bahasa yang terbesar. Penuturnya ialah dari Formosa di utara ke Kepulauan Filipina. Sempadannya di sebelah timur ialah Maluku dan di sebelah barat ialah Madagascar.
b. Malenesia. Digunakan di New Guinea, Halmahera, Irian, Kepulauan Carolina dan pulau-pulau sekitarnya.
c. Polinesia. Digunakan oleh masyarakat di Fiji dan sekitarnya dan kawasan selatan ingá kepada masyarakat Maori di New Zealand dan ke timur hingga ke Hawaii dan Kepulauan Easter.
d. Mikronesia. Di Kepulauan Marianna, Marshall, Carolina dan Gilbert. Kawasan lain termasuklah sebelah timur Filipina yang meliputi pulau-pulau Palawan, Chamorro, Guam dan Truk.

2. Bahasa-bahasa Nusantara dibuat penggolongan oleh Ismail Hussein. Antara bahasa yang terlibat ialah:

a. Golongan Fiipina: Formosa, Batan, Tagalog, Iloko, Bikol, Bisaya, Ibang, Igorot, Magindanao, Tingyan, Dadayak, Sulu, Palau, Sangir-Talaud, bantik, Bantenan, Mongondau, Tombulu, Tonsea, Tondono, Tontemboan-Tonsawang.
b. Golongan Sumatera: Aceh, Gayo, Diales-dialek Batak (Karo, Alas, Pakpak, Toba, Simelungun,Angkola-Mandailing), Minangkabau, Lubu, Melayu-Uluan, Rejang-Lebong, Lampung, Simalur, Nias, Sicule, Mentawai, Enggano, Loncong, Lom, Orang Laut.
c. Golongan Jawa: Sunda, Jawa, Madura.
d. Golongan Kalimantan: (Bahasa-bahasa Dayak seperti Klemantan, Iban, Ot-Danum, Kenya-Bahau-Kayan, Milano.)
e. Golongan Bali-Sasak: Bali, Sasak, Sumbawa.
f. Golongan Gorontolo: Bulanga, Kaidipan, Gorontolo, Buol.
g. Golongan Tomoni.
h. Golongan Toraja: Kaili, Kulawi, Pipikoro, Napu, Bada’-Besoa, Leboni, Bare’e, Wotu.
i. Golongan Loinan: Loinan, Bobongko, Balantak, Banggai.
j. Golongan Bungku-Laki: Bunglu-Mori, Laki, Laiwui, Landawe, Mapute.
k.Golongan Sulawesi Selatan: Makasar, Busi, Luwu, Sa’dan, Pitu-Uluna-Salu, Mandar, Seko.


3. Suatu bangsa yang dapat diterima umum amat diperlukan sebagai bahasa perantaraan dalam kalangan bahasa-bahasa yang pelbagai itu. Apabila mereka berinteraksi dengan masyarakat lain di luar masyrakat mereka, bahasa lain yang Standard diperlukan.

4. Salah satu daripada 200-300 bahasa Nusantara ialah Bahasa Melayu. Bahasa ini hanya digunakan oleh masyarakat yang kecil bilangannya. Penutur asalnya ialah di Sumatera, iaitu satu kawasan kecil di sekitar Jambi. Kenapa bahasa Melayu berupaya menjadi bahasa lingua franca di Kepulauan Melayu? Ini disebabkan:

a. bahasa melayu bersifat sederhana. Bahasa itu dapat dibentuk untuk Semarang keperluan dan lebih senang dipelajari.
b. Tidak ada perbezaan taraf dalam penggunaan dalam bahasa Melayu. Ini berbeza dengan bahasa Jawa yang terbahagi kepada dua, bangsa ngoko digunakan oleh masyarakat biasa sementara bahasa kromo pula digunakan oleh golongan yang lebih terhormat.
c. Bahasa Melayu mudah menerima pengaruh asing. Perkembangan bahasa Melayu banyak dipengaruhi pelbagai bahasa lain.

5. Bahasa Melayu telah dipengaruhi pelbagai bahasa lain. Antara bahasa lain yang banyak mempengaruhi bahasa Melayu ialah bahasa Sanskrit, Jawa, Arab, bahasa penjajah Barat (Inggerís, Belanda, Sepanyol), Siam, China, Tamil, Parsi, Hindustan dan sebagainya. Bahasa-bahasa tersebut mempunyai pengaruh dalam bahasa Melayu kerana adanya hubungan di antara masyarakat melayu dengan masyarakat yang menuturkan bahasa tersebut. 

Sumber dari buku STPM BAHASA MELAYU