WelCoMe tO My BlOg

Light Blue Pointer

Wednesday 24 April 2013

Rahsia Menjadi Doktor di Rumah


Urin boleh menjadi petunjuk awal kepada pelbagai jenis penyakit.  Kelebihan urin sebagai penanda gejala penyakit telah pun dikaji oleh para pengamal perubatan semenjak dari dulu lagi.  Keunikan warna, bau dan rasa adalah sifat-sifat urin yang dikaji oleh mereka kerana ia boleh menjadi petunjuk kepada gejala-gejala awal penyakit.

Apa sebenarnya urin?  Urin bukanlah semata-mata air kencing akan tetapi ia adalah bahan kumuhan daripada darah yang ditapis oleh buah pinggang.  Ia adalah sejenis pigmen yang dikenali sebagai Urochrome, diperolehi daripada penguraian hemoglobin, iaitu sejenis protein dalam sel darah merah.  Urochrome inilah yang menyebabkan urin berwarna kuning.

Secara asasnya, warna urin boleh menunjukkan 2 gejala utama iaitu:-
  1. Anda ada jangkitan
  1. Anda mengalami dehidrasi.

Dalam keadaan sihat, urin sepatutnya berwarna kuning cerah.

Urin yang keruh biasanya menunjukkan petanda jangkitan atau batu karang.  Manakala warna kuning gelap menunjukkan anda mengalami dehidrasi  yang memerlukan anda untuk melebihkan air minuman. Selain daripada itu, warna lain juga boleh menunjukkan tahap kesihatan atau pengambilan makanan yang tidak sesuai.  Antaranya ialah:-

  1. Urin berwarna Merah atau Pink Mungkin disebabkan darah dalam urin yang mungkin disebabkan oleh pembesaran batu karang didalam buah pinggang atau disebabkan senaman berat .  ia juga boleh disebabkan oleh kesan perubatan/megambil ubat-ubatan atau makan blackberri, beets (sejenis tumbuhan yang mengandungi gula) atau rhubarb (sejenis tumbuhan)
  1. Urin berwarna oren -  Menunjukkan  anda mengalami dehidrasi yang keterlaluan.  Ia juga boleh disebabkan oleh kesan perubatan/mengambil ubat-ubatan atau berlebihan makan karot.
  2. Urin berwarna kuning florusen -  Perubahan warna ini berlaku apabila anda mengambil vitamin B.
  1. Urin berwarna biru dan hijau  -  Warna yang jarang berlaku ini boleh disebabkan oleh tahap kalsium yang tinggi.  Mungkin juga akibat daripada makan asparagous secara berlebihan.  Kesan perubatan/mengambil ubat-ubatan juga boleh berlaku.  Kesan memakan asparagus juga boleh dikenali dengan bau urin yang kuat.
  1. Urin berwarna coklat - Kesan perubatan/mengambil ubat-ubatan dan kerosakkan hati boleh menukar warna urin kepada warna seumpama air teh.  Warna coklat juga boleh disebabkan oleh tabiat makan Fava beans, rhubarb dan aloe vera secara berlebihan.
  2. Urin yang berbau aroma manis petanda kepada penyakit diabetes.  Bauan gula darah daripada kandungan gula darah yang tinggi di dalam urin.


Diharap tanda-tanda mudah daripada urin ini sedikit sebanyak dapat membantu anda mengenalpasti apa yang anda makan dan sebagai petanda untuk anda mengambil langkah berjaga-jaga.  Mungkin juga sebagai ‘trigger’ untuk anda berjumpa doktor.

Sesungguhnya, kesihatan adalah rezeki yang paling tinggi  dikurniakan oleh Allah kepada makhluknya.  Jagalah rezeki tersebut sebaik-baiknya .  Gunakanlah ia ke jalan yang sepatutnya.